prawidłowa-dobra-postawa

7 wskazówek, jak zadbać o prawidłową postawę dziecka

Niech podniesie rękę każdy, kogo rodzice nie klepali po plecach, aby się wyprostował. Zarówno moja mama, jak i babcia tak robiły. Więcej niż raz. Ale czy wyprostowane jak struna plecy to właśnie prawidłowa postawa? 

Czym jest prawidłowa postawa? Dlaczego jest ważna?

Dobra postawa oznacza przyjmowanie pozycji, która najmniej obciąża Twoje plecy, cokolwiek robisz. Siedzenie i stanie w prawidłowej pozycji pozwoli wydajniej przy mniejszym zmęczeniu więzadeł i mięśni ciała. Świadomość prawidłowej pozycji ciała jest pierwszym krokiem do przełamania starych nawyków postawy i zmniejszenia obciążenia kręgosłupa.

Dlaczego nasze kręgosłupy są takie ważne?

Rdzeń kręgowy zapewnia ważne połączenie między mózgiem a resztą ciała. Jest również istotną częścią ośrodkowego układu nerwowego. W rzeczywistości kręgosłup jest osią każdego Twojego ruchu i daje możliwość prawidłowego funkcjonowania. To od niego rozpoczyna się każdy ruch, w tym chodzenie, schylanie się, by podnoszenie przedmiotów, zakładanie skarpetek, skręcanie szyi.

 

Czym charakteryzuje się prawidłowa postawa dziecka?

Prawidłowa postawa dziecka podczas stania polega na tym, aby ciężar był równomiernie rozłożony na obie stopy, rozstawione na szerokość bioder. Stanie w „pozycji żołnierza” z wyprostowanymi plecami, spiętą szyją i barkami, i cofniętą głową, będzie miało tak samo szkodliwe skutki jak „garbienie się”. Kręgosłup musi być ustawiony neutralnie i zrelaksowany, z zachowaną naturalnymi krzywiznami – kifozą i lordozą

Idealnie powinniśmy stać w elongacji (wydłużeniu) całego ciała. Co to znaczy? Wyobraź sobie, że głowa jest balonem z helem unoszącym się w górę. Szyja jest sznurkiem, który łączy go z resztą ciała. 

Jak budować świadomość postawy dziecka?

Największą przeszkodą, z jaką mają do czynienia rodzice, ucząc swoje dzieci dobrej postawy, jest to, że dzieci często nie są świadome tego, w jaki sposób ich ciało jest ustawione.

 Możesz wypróbować następującą technikę:

Spróbuj pokazać zdjęcia przedstawiające różne postawy ciała i zagraj z dzieckiem w grę. Pierwszym zadaniem niech będzie dostrzeżenie różnic pomiędzy nimi, kolejnym naśladowanie postawy ze zdjęcia i na końcu próba poprawienia postawy.  To da jaśniejsze wyobrażenie czym jest prawidłowa postawa.

Czy wiedziałeś?

Dorośli spędzają ponad połowę swojego dnia w pozycji siedzącej. Dzieci spędzają w taki sposób podobną liczbę godzin.

Czynniki, które mogą wpływać na postawę dziecka:

  • wiek i płeć,
  • stopień pewności siebie,
  • wzrost i waga,
  • wyposażenie i aranżacja miejsc w szkole i domu,
  • waga i rozmiar tornistra,
  • sposób ubierania się.

Przeczytaj więcej na temat przyczyn powstawania wad postawy

postawa-nie-jest-prawidłowa

7 wskazówek dotyczących prawidłowej postawy Twojego dziecka.

  1. Upewnij się, że krzesło i biurko mają odpowiedni rozmiar i wysokość dla Twojego dziecka. Dziecko powinno siedzieć wsunięte do samego końca siedziska. Krzesło powinno umożliwić dziecku trzymanie stóp na ziemi. Oparcie powinno wspierać tułów od dolnej części pleców do łopatek. Ważne, żeby dziecko starało się zachować dobrą postawę, utrzymując ramiona z tyłu i rozluźnione stopy na podłodze.
  2. Podczas czytania lub używania komputera, książka lub monitor powinny być na wysokości oczu dziecka.  Siedzenie na taborecie bez podparcia pleców, może również zachęcić dziecko do ćwiczenia prawidłowej postawy.
  3. Plecak szkolny należy nosić na obu ramionach, a cięższe przedmioty umieszczać bliżej pleców dziecka. Ważne jest, aby plecaki były pakowane i noszone prawidłowo. Ramiona powinny być dopasowane, a plecak noszony na obydwu barkach. Do środka wkładajmy tylko niezbędne przedmioty.
  4. Obserwuj dziecko! Upewnij się, że np. nie pochyla się do przodu, aby zjeść jedzenie, ale przenosi je w stronę swojego ciała.
  5. Chociaż technologia i inteligentne urządzenia są częścią nowoczesnej nauki, spróbuj skrócić czas korzystania z ekranu do dwóch godzin dziennie lub przynajmniej zachować równowagę między ekranem a czynnościami, w których nie jest wykorzystywany.
  6. Wystarczająca aktywność fizyczna jest kluczem do dobrego samopoczucia dziecka, więc jako minimum dziecko powinno mieć co najmniej 60 minut aktywności fizycznej dziennie.
  7. Upewnij się, że wszystko co dziecko widzi lub używa, jest na poziomie oczu!
plecaki-prawidłowa-postawa

Jako społeczność ważne jest, abyśmy wspierali dzieci i edukowali je, aby podejmowały właściwe decyzje dotyczące zdrowia i dobrego samopoczucia.

 Jeśli masz obawy, czy postawa Twojego dziecka jest prawidłowa, dobrze jest skonsultować się z fizjoterapeutą.

Bibliografia:

Podziel się:

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *